یا تا به حال فکر کرده اید که تفاوت بین طراحی سایت اختصاصی متوسط ​​و عالی چیست؟ ما در یک فرآیند 7 مرحله ای به آن پاسخ می دهیم. این فرایند با تعریف پروژه، برنامه ریزی آن، ترسیم طرح، ساخت طراحی و ساخت سایت اختصاصی، تست و بهینه سازی و راه اندازی شروع می شود و با نگهداری و به روزرسانی منظم سایت اختصاصی شما به پایان می رسد. بیایید هر مرحله را مورد بحث قرار داده و توضیح دهیم تا به درک بهتری از اهمیت این موضوع برسیم.

برای آگاهی از چگونگی طراحی سایت اختصاصی مقاله طراحی و توسعه سایت اختصاصی را مطالعه فرمایید.

هفت مرحله کلیدی جهت طراحی سایت اختصاصی عالی

1. تعریف پروژه

اولین موضوع که قبل از طراحی سایت اختصاصی باید به آن توجه کرد، تعریف پروژه به واضح ترین شکل ممکن است. شما باید مشخص کنید که برای چه افرادی وب سایت را می سازید و هدفتان از آن چیست.؟ آیا برای کسب و کار فعلی است یا یک استارت آپ جدید می باشد؟ آیا این پروژه برای شخص یا شرکت است؟

تعریف پروژه
اهداف تجاری و کاربردی پروژه

پس از آن، می توانید به پرسش های دیگر که شامل متغیرهای اصلی پروژه است، پاسخ دهید. اهداف تجاری و کاربری پروژه ها با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، هدف کسب و کار فردی می تواند فروش اشتراک اخبار فناوری برتر باشد. در حالی که هدف فرد دیگری می تواند قراردادن اخبار فناوری واقعی با کیفیت بالا و بالابردن تعداد بازدید و مخاطب سایت باشد.

مخاطب هدف شما

مخاطبان وب‌سایتی که برای فروش اسباب‌بازی‌ برای بچه‌ها ساخته شده است، کاملاً متفاوت از مخاطبان وب‌سایتی است که برای فروش محصولات آرایش ضد پیری ساخته شده است. تا جایی که می توانید مخاطبان هدف خود را دقیق انتخاب کنید و بدانید که به چه افرادی خدمات ارائه می دهید. در بیشتر موارد، شما اطلاعات مربوط به مخاطبان هدف را از مشتریان خود دریافت خواهید کرد. به عنوان مثال مشخصات مشتری بالقوه شما می تواند مردان و زنان شاغل 18 تا 28 ساله، ساکن تهران، با درآمد بیش از 5 میلیون در ماه

بودجه

تعیین بودجه قبل از شروع طراحی سایت اختصاصی امری ضروری است. عواملی از جمله زمان و هزینه ارتباط نزدیکی با خروجی پروژه دارند. شما می توانید نرخ هر ساعت، هر صفحه یا هر پروژه را مشخص کنید.

2. برنامه ریزی پروژه

برای اینکه بتوانیم به خوبی پروژه خود را برنامه‌ریزی کنیم باید در مرحله قبل اهداف را به درستی مشخص کرده باشیم. برخی با هدف تبلیغات به طراحی سایت اختصاصی می پردازند برخی نیز هیچ هدفی در راه اندازی یک وب سایت ندارند. داشتن هدف باعث خلق یک استراتژی قدرتنمد در طراحی سایت اختصاصی خواهد شد. بر اساس همین اهداف است که می توان قابلیت های متفاوتی را به سایت اضافه کرد.

مهمترین قدم در برنامه ریزی هر پروژه طراحی یک نقشه راه می باشد. بر اساس این نقشه است که کار های تیم با نظم و دقت انجام می پذیرد. در طراحی این نقشه شما باید سلیقه و هدف مشتری از طراحی سایت را در نظر بگیرید.

نکته حائز اهمیت

هر زمان که با پروژه بزرگتری سر و کار دارید، سلسله مراتب انجام پروژه را برنامه ریزی کنید. در حقیقت نقشه سایت را ایجاد می کنید که در آن تمام صفحات مورد نیاز وب سایت را تعیین کرده اید. شما باید تمام بخش ها را برای هر صفحه برنامه ریزی کنید و بر اساس آن محتوا مرتبط را قرار دهید.

3. ترسیم طرح

هر سایت اختصاصی دارای شخصیت و موضوع خاصی است. باید تمام تمرکزتان را روی این موضوع قرار دهید که برای تقویت ارتباط بین بازدیدکنندگان و سایت چه کاری می توانید انجام دهید.؟ طراحی سایت اختصاصی باید دارای چه مواردی باشد که این فرایند را تسهیل کند.؟یک قلم و کاغذ بردارید یا از هر نرم افزار طراحی مانند Figma استفاده کنید تا ایده ها را از ذهن خود خارج کنید.

مرحله کلیدی جهت طراحی سایت اختصاصی
ترسیم طرح سایت اختصاصی

 در مورد تمام اجزای مورد نیاز سایت فکر کنید. به وب سایت های مختلف مراجعه کنید و ببینید چگونه می توانید از آن اجزا در الگوهای طرح بندی خود استفاده کنید. این موارد چندین بار تکرار می شوند تا شما الهام بگیرید، و اجزاء و طرح بندی های مختلف را اعمال می کنید تا زمانی که راه حل خوبی پیدا کنید.

نکته مهم

نیازی نیست همه چیز را ترسیم کنید. شما باید کلیاتی اجزایی که می خواهید در سایت قرار بگیرند را طراحی کنید. زیرا بسیاری از ایده و خلاقیت ها زمانی که اقدام به طراحی سایت اختصاصی می کنید به شما الهام و دریافت خواهید کرد.

4. ساخت و طراحی سایت اختصاصی

اکنون زمان آن رسیده است که از تمام تصمیمات، تصاویر، محتوا، طرح ها و برنامه های مراحل قبلی استفاده کنید. شروع به طراحی سایت ختصاصی کنید. شما باید سبک های بصری اجزا و چیدمان ها را از لیست انتخاب شده طراحی کنید. برای این کار، می‌توانید از برندسازی مشتری (در صورت وجود) برای تصمیم‌گیری هوشمندانه طراحی مانند رنگ‌ها، نمادها، تایپوگرافی، قاب‌ها و موارد مشابه استفاده کنید.

مرحله کلیدی جهت طراحی سایت اختصاصی
طراحی سایت اختصاصی

یک سایت عالی دارای برنامه کاربردی قدرتمند برای بک‌اند است. همچنین، باید جابه‌جایی کاربر در سایت به راحتی انجام پذیرد. محتوای با کیفیت بالا، اصول طراحی ریسپانسیو، داشتن یک کد تمیز و سئو پسند بسیار در تبدیل یک سایت معمولی به عالی تاثیرگذار است. زیرا کمک می کند که خزنده های موتور جستجو سایت را به روشی بهتر شناسایی کنند.

برای آگاهی از نحوه تولید محتوا و سئو مقاله سئو و بهینه سازی را مطالعه فرمایید.

5. تست و بهینه سازی سایت

تعداد مرورگرهای اینترنتی روز به روز در حال افزایش است. آزمایش سازگاری وب سایت خود با چندین مرورگر، به ویژه مرورگرهای اصلی مانند کروم، اج، سافاری، فایرفاکس و حتی اینترنت اکسپلورر قدیمی، ضروری است.

با توجه به گسترش استفاده روزافزون از تلفن همراه حتما وب سایت را روی دستگاه های تلفن همراه تست کنید. شما باید در مورد بهینه سازی موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری کسب کنید و سعی کنید تمام محتوا مورد استفاده را تا حد امکان بهینه کنید.

نکته مهم

پس از طراحی سایت اختصاصی باید سرعت لود سایت، سازگاری با تمامی صفحه نمایش ها،بررسی اندازه فونت سایت، بررسی فایل های کتابخانه ای استفاده شده و بهینه کردن آن ها، پیچیدگی سایت و… مورد بررسی قرار بگیرد. برای تست و بررسی بهتر سایت و آگاهی از مشکلات آن برخی ابزار ها مثل Lighthouse مورد استفاده قرار می گیرند.

6. راه اندازی سایت

هنگامی که وب سایت آماده شد و تأیید مشتری را دریافت کرد، وقت آن است که سایت خود را راه اندازی کنید و آن را به اشتراک بگذارید. شما باید فایل های وب سایت خود را در یک پلتفرم میزبانی (هاست مناسب) خوب آپلود کنید.

7. نگهداری و به روزرسانی منظم سایت اختصاصی

شما باید وب سایت خود را بروز و جذاب نگه دارید تا مشتریان به طور مداوم وارد سایت شده و آن ها را حفظ کنید. وب سایت خود را به طور منظم زیر نظر داشته باشید تا مشکلاتی که ممکن است اتفاق بیفتد را به سرعت حل کنید.

 شما باید نسخه پشتیبان تهیه کنید. تمام فرم ها، صفحات، خطاهای 404 خود را مورد بررسی قرار دهید. نرم افزار و افزونه (در صورت وجود) را به صورت هفتگی بروز رسانی کنید. آمار های مربوط به سایت را تجزیه و تحلیل و وبلاگ های موجود را هر ماه بررسی کنید.

این پایان کار شما نیست. شما باید طراحی، ساختار، تصاویر و گرافیک وب سایت خود را نیز بررسی کنید. همیشه جا برای پیشرفت وجود دارد. اگر وب‌سایت شما وبلاگ فعالی دارد، ببینید چگونه می‌توانید محتوا مناسبی قرار دهید که بازدید سایت شما افزایش یابد.

نتیجه

سایت شما ابزاری برای داریی شماست. داشتن یک وب سایت جذاب می تواند به شما جهت افزایش مشتریان بالقوه و گسترش کسب و کار شما کمک کننده باشد. یکتادیجی در کنار شماست تا به شما برای تحقق این امر یاری رساند. برای آگاهی از چگونگی طراحی سایت اختصاصی با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید