10 اصل طراحی سایت حرفه ای

اصول طراحی سایت حرفه ای مهمترین مؤلفه برای موفقیت یک وب سایت است. دانستن نکات طراحی سایت اختصاصی برای دستیابی به آن ضروری می باشد. آیا می دانید که 38 درصد از بازدیدکنندگان وب سایت ها با سایت مربوطه ارتباط برقرار نمی کنند؟ چرا. زیرا اصول طراحی سایت حرفه ای در آن رعایت نشده است. در نتیجه باعث خواهد شد که طرح یا طراحی سایت اختصاصی شما جذاب نباشد.

وب سایتی که به خوبی طراحی نشده باشد، عملکرد ضعیفی دارد. بنابراین منجر به افزایش نرخ پرش (Bounce Rate) می شود. شما به وب سایتی نیاز داریم که نه تنها ظاهری جذاب داشته، بلکه از قابلیت های فوق العاده ای نیز برخوردار باشد. باید اطلاعات درست را ارائه دهد و شرکت را به عنوان یک برند در بازار معرفی کند.

رعایت اصول طراحی سایت حرفه ای ممکن است دشوار به نظر برسد. اما با دانستن و بکارگیری آن این فرایند ساده خواهد شد. برای دستیابی موفقیت آمیز به اهداف طراحی سایت اختصاصی و تمایز بین رقبا، باید از اصول زیر پیروی کرد.

اصول طراحی سایت حرفه ای

1. شرایط را برای کاربران آسان کنید

هنگامی که می خواهید محصولات یا خدماتی را به مشتریان خود ارائه دهید، به آنها اجازه دهید حداکثر اطلاعات را کشف کنند. یعنی خدمات یا محصول شما را با تعداد کمتری از اقدامات ممکن آزمایش کنند.

طراحی سایت اختصاصی شما باید به گونه ای باشد که تمام سؤالات خوانندگانی را که به آنجا مراجعه می کنند حل کند. در نتیجه طراحی و چیدمان وب سایتتان را ساده نگه دارید تا درک کل سیستم برای کاربران آسان باشد.

به طور مثال کاربر هر بار درخواست ثبت نام نکند و تا جای ممکن فرایند را بسیار کوتاه و ساده نگه دارید. ثبت نام طولانی و وقت گیر مانع مهمی برای کاهش تعداد ثبت نام ها و ترافیک خواهد بود.

2. ناوبری (Navigation) : دومین اصل طراحی سایت حرفه ای

یکی از ضعیف‌ترین و خسته‌کننده‌ترین شرایطی که کاربران ممکن است تجربه کنند، این است که ندانند در کدام قسمت سایت هستند. ابتدا باید دکمه های فراخوان در ناحیه دید مشتریان قرار داده شود.

در اصول طراحی سایت حرفه ای دکمه های حرکت در سایت باید به راحتی در دسترس و به خوبی توضیح داده شوند. در وب سایت های کوچک، یک عنوان ممکن است به جهت دهی کاربران شما کمک کند. اما در سایت های بزرگ، می توانید از دکمه هایی که مسیر را نشان می دهد، استفاده کنید. بخش ها و مسیرهای محتوا به سایت شما باید واضح و قابل استفاده باشد.

تاثیر ناوبری در طراحی سایت حرفه ای
تاثیر ناوبری در طراحی سایت حرفه ای

3. سازگاری با موبایل (responsive)

حدود 94 درصد از کاربران، یک وب سایت را بر اساس سازگاری آن با موبایل مورد قضاوت قرار می دهند. زیرا تعداد قابل توجهی از آن ها برای جست و جوهای خود از موبایل استفاده می کنند. در نتیجه سازگاری سایت با موبایل در طراحی سایت اختصاصی ضروری است. بنابراین باید در نظر داشت که آیا سایت اینترنتی شما برای موبایل مناسب است یا خیر.

رسپانسیو بودن سایت شما بسیار در سازگاری تعیین کننده می باشد. شما می‌توانید با نشان دادن اینکه سایت شما در نمایشگر های مختلف سازگار است، از رسپانسیو بودن سایتتان اطمینان یابید.

با توجه به استفاده روزافزون از گوشی های هوشمند و تبلت ها، سایت شما باید با صفحه نمایش های مختلف سازگار باشد. اگر طراحی سایت اختصاصی شما از تمام اندازه های صفحه پشتیبانی نمی کند، این احتمال وجود دارد که از رقبا عقب بمانید. این دلایل رسپانسیو بودن را به یکی از مهم ترین اصول طراحی سایت حرفه ای تبدیل کرده است.

رسپانسیو در طراحی سایت حرفه ای

4. روی سرعت لود سایت تمرکز کنید

اگر سرعت لود سایت شما زیاد طول بکشد، بازدیدکنندگان زیادی را از دست خواهید داد. حدود 53 درصد از افرادی که توسط گوگل مورد بررسی قرار گرفتند، اظهار داشتند که اگر سرعت لود سایتی بیش از سه ثانیه باشد، آن را ترک خواهند کرد. همچنین سرعت لود پایین باعث می شود سایت شما در نتایج موتورهای جستجو سقوط کند و بازدیدکنندگان احتمالی بیشتری را از دست بدهید.

نکاتی که می توانید در این بخش برای طراحی سایت حرفه ای خود انجام دهید. شامل بهینه سازی ابعاد و حجم تصاویر، بهینه کردن کد های HTML، CSS و جاوا اسکریپت به بارگذاری سریعتر سایت شما کمک می کند. همچنین می توانید از ابزارهای موجود گوگل نظیر Page Speed استفاده کنید. URL وب سایت خود را وارد می کنید و آزمایش هایی را برای تجزیه و تحلیل سایت شما انجام و نتایج را به شما نمایش می دهد.

سرعت لود

5. تایپوگرافی : پنجمین اصل طراحی سایت حرفه ای

هر چقدر سایت شما خوب طراحی شده باشد، تاثیر نوع و اندازه فونت متن غیر قابل انکار است. زیرا اطلاعات مورد نظر را در اختیار کاربران قرار می دهد. خزنده های موتورهای جستجو با این داده ها آشنا هستند. در نتیجه خوانایی متن سایت شما بخشی جدایی ناپذیر از فعالیت های سئو می باشد.

از آنجایی که متن رایج ترین عنصر موجود در وب سایت است، باید در انتخاب نوع و اندازه فونت ها دقیق باشید. طول خط نباید خیلی زیاد باشد تا خواندن آن سخت شود. هر جا که لازم باشد باید پاراگراف بندی وجود داشته باشد. همیشه به یاد داشته باشید که انتخاب رنگ و فونت متن را به گونه ای انجام دهید که توسط خوانندگان به خوبی خوانده شود.

نتیجه

از فونت هایی استفاده کنید که خواندن آنها راحت تر است. جهت طراحی سایت اختصاصی خود می توانید از فونت های مدرن سایت فونت ایران برای متن های بدنه سایت استفاده کنید. شما می توانید فونت مناسب را برای هر عنصر طراحی مانند سرفصل‌ها، متن‌های بدنه، دکمه‌ها و غیره ایجاد کنید.

6. ویژگی سادگی را در طراحی خود حفظ کنید

طراحی ساده در عین حال جذاب موضوع اصلی طراحی سایت حرفه ای و یکی از مفیدترین نکات طراحی وب می باشد. کاربران در بیشتر موارد، به دنبال اطلاعات هستند. از فضای سفید یا فضای خالی در سایت نترسید.

همیشه داشتن عناصر طراحی زیاد در وب سایت خود نشانه کاربردی و جذاب بودن سایت نیست. در واقع، طراحی ساده به کاربران شما اجازه می دهد تا روی هدف اصلی وب سایت تمرکز کنند. هنگام در نظر گرفتن تجربه کاربری (UX) و قابلیت استفاده از وب سایت، سادگی بهترین رویکرد است.

برای مطالعه و آگاهی بیشتر درباره رابط و تجربه کاربری، پیشنهاد می شود مقاله رابط و تجربه کاربری (UI/UX) را مطالعه فرمایید.

تاثیر سادگی در طراحی سایت حرفه ای

نکاتی برای دستیابی به سادگی در طراحی سایت اختصاصی

رنگ: رنگ قدرت انتقال پیام ها و برانگیختن پاسخ های احساسی را دارد. پیدا کردن یک پالت رنگی که مناسب برند شما باشد به شما این امکان را می دهد که بر رفتار مشتری خود تأثیر بگذارید.

نوع فونت: تایپوگرافی نقش حیاتی در وب سایت شما دارد. توجه را به خود جلب می کند و به عنوان تفسیری بصری از برند عمل خواهد کرد. بنابراین فونت باید خوانا باشد و خواننده با آن ارتباط برقرار کند.

تصویرسازی: تصویرسازی هر جنبه بصری در ارتباط کاربر با سایت تاثیرگذار است. که شامل عکاسی، ساخت ویدئو و انواع گرافیک می شود. تمام تصاویر باید گویا باشند و به عنوان تجسمی از شخصیت برند، عمل کنند.

7. تمرکز بر ویژگی کاربرپسندی

کاربرپسندی موفقیت یا شکست یک وب سایت را تعیین می کند. از آنجایی که بازدیدکننده صفحه، تنها فردی است که روی ماوس کلیک می کند، بنابراین تصمیم گیرنده نهایی اوست. طراحی کاربر محور به عنوان یک رویکرد استاندارد برای طراحی سایت حرفه ای و سود محور می باشد.

ویژگی کاربرپسندی
کاربرپسندی

بنابراین اگر کاربران نتوانند با سایت ارتباط برقرار کنند، شما در پیاده‌سازی این ویژگی شکست خورده اید. پس خود را به جای کاربران سایت خود قرار دهید. به این فکر کنید که کاربران شما پس از ورود به سایت شما چه خواهند کرد. چقدر می توانید فرایند مورد نیاز آنها ساده و آسان کنید.

8. سازگاری و شفافیت

سازگاری در طراحی طراحی سایت حرفه ای اهمیت زیادی دارد. از مطابقت عناصر طراحی در هر صفحه اطمینان حاصل کنید. اندازه عنوان، انتخاب فونت، پالت رنگی، سبک دکمه‌ها، فاصله، عناصر طراحی، سبک‌ تصاویر و انتخاب‌ تصاویر شما باید در سرتاسر وب‌سایت یکسان باشد.

همه چیز را از قبل برنامه ریزی کنید. فونت ها و رنگ های صحیح متون، دکمه ها و غیره را نهایی کنید و در طول توسعه به آنها پایبند باشید. سازگاری در طراحی سایت اختصاصی نشانه حرفه ای بودن است. در آنچه می نویسید شفافیت را حفظ کنید و حتی تصاویر یا فیلم های با کیفیت بالایی ارائه دهید.

9. ارتباط موثر : نهمین اصل طراحی سایت حرفه ای

هدف نهایی بازدیدکنندگان از ورود به سایت شما به دست آوردن اطلاعات است. در صورتی که وب سایت شما بتواند به طور موثر با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار کند، احتمالاً زمان بیشتری را در وب سایت شما صرف خواهند کرد.

برخی ترفندها می توانند برای برقراری ارتباط یکپارچه با بازدیدکنندگان مفید باشند. که شامل سازماندهی اطلاعات با استفاده از سرفصل ها، زیرعنوان ها و استفاده از نکات کلیدی به جای جملات طولانی است. همچنین تعامل دو طرفه در واقع برای حفظ علاقه خوانندگان و کاربران بسیار مفید است. همیشه گزینه ای برای ثبت نظر و پیگیری در طراحی سایت اختصاصی خود بگذارید.

تاثیر ارتباطات در طراحی سایت حرفه ای

10. طرح بندی الگوی “F

تحقیقات ردیابی چشم مشخص کرده است که افراد صفحه نمایش سیستم کامپیوتر را با الگوی “F” بررسی می کنند. البته در فارسی این الگو به شکل F برعکس مطالبق تصویر زیر می باشد. هر چیزی که شخص می بیند در بالا و سمت راست صفحه است. در طراحی سایت حرفه ای با رفتار طبیعی مخاطب همکاری می‌کنند. درنتیجه اطلاعات را به ترتیب اهمیت (از سمت راست و از بالا به پایین) نمایش می‌دهند.

تاثیر الگو F در طراحی سایت حرفه ای
تاثیر الگو F در طراحی سایت حرفه ای

اینها اصول اساسی برای موثر واقع شدن طراحی سایت اختصاصی هستند. البته جزئیات بیشتری وجود دارد که باید آن ها را در طراحی خود رعایت کنید. اما بدون این اصل به موفقیت چشمگیری دست نخواهید یافت.

 جمع بندی

تنها طراحی وب سایت جذاب برای کسب و کار شما کافی نیست. اگر می خواهید کسب و کار خود را با حضور وب سایت خود تقویت کنید، باید موارد فوق را به خاطر بسپارید.

اگر به دنبال پیاده‌سازی اصول طراحی سایت حرفه ای خود هستید، می‌توانید با یک شرکت طراحی وب با سابقه مشورت کنید. یکتادیجی در کنارشماست تا بهترین و معتبرترین خدمات را به صورت مقرون به صرفه ارائه کند.

برای مطالعه و آگاهی بیشتر درباره فرایند طراحی سایت اختصاصی، مقاله طراحی و توسعه سایت اختصاصی را مطالعه فرمایید. همچنین برای دریافت مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید.

امیدوارم این مقاله برای شما مثمر ثمر بوده باشد.

مطالب مرتبط


1. طراحی سایت در سال ۲۰۲۲: پنج ویژگی ترند

2. هفت مرحله کلیدی جهت طراحی سایت اختصاصی عالی

3. پنج عامل شکست طراحی سایت اختصاصی

دیدگاهتان را بنویسید