آموزش طراحی سایت اختصاصی

آموزش طراحی سایت اختصاصی از این جهت مهم است که وبسایت شما محیط تعامل برند شما با کاربران است. اگر یک وبسایت خوب و بهینه طراحی شود خدمات و محصولات شما را برجسته تر نشان می دهد. پس می تواند کاربران را جذب کرده و میزان فروش شما را افزایش دهد. یک وبسایت جذاب به افزایش نرخ تبدیل کاربران منجر می شود که این عالی است.

آموزش طراحی سایت اختصاصی

لازم به ذکر است که توسعه وب و طراحی سایت با هم دیگر فرق دارند. توسعه وب با باطن و درون سایت شما سر و کار دارد. اما طراحی سایت به طرح بندی و قالب سایت ، رنگ بندی ، Ui/UX و نحوه ظاهر شدن وبسایت برای کاربران مربوط می شود. در ادامه آموزش طراحی سایت اختصاصی را بصورت گام به گام با هم طی می کنیم.

7 قدم مهم در آموزش طراحی سایت اختصاصی

1- کنترل دستور العمل های برند

طراحی سایت بخشی از فرآیند ساخت برند به حساب می آید. معمولا برند ها با یک لوگو ، برچسب ، فونت و رنگ استارت کار خود را می زنند. این عنصر ها به موضوع برند و تصویری که می خواهید از خود نشان دهید بستگی دارد.

در موضوع رنگ باید همبستگی و روانشناسی رنگ ها را رعایت کنید. معمولا باید دو طیف رنگی را برای سایت خود انتخاب کنید. برای مثال اگر از رنگ آبی سرمه ای استفاده می کنید باید بدانید رنگ بعدی چیست؟

حال باید با بررسی چرخه رنگ ها ، یک رنگ مکمل یا مشابه آن را بیابید. مثلا رنگ آبی در ترکیب با رنگ های بنفش ، نارنجی و زرد مناسب به نظر می آید. شما باید با توجه به جلوه ای که قصد نمایش آن را دارید یکی از این ها را انتخاب کنید. پس از تصمیم گیری نهایی کد رنگ را ( بطور مثال 001940# ) انتخاب کنید و به آن پایبند باشید.

شما باید از عناصر بصری کاملا تعریف شده برای معرفی برند خود استفاده کنید. لحن برند ، نشانه شخصیت شماست ، برای مثال نوشته شما می تواند معمولی یا رسمی ، هیجان انگیز یا آکادمیک باشد و این موارد کلا به لحن و توصیف برند و شخصیت کسب و کار شما مربوط می شود.

2- از نقشه سایت ( Site Map ) غافل نشوید.    site-map

پس از تعریف نام تجاری خود و اتمام فرآیند های مربوط به ساخت برند ، باید نقشه سایت که معادل نقشه در ساختمان سازی است را ایجاد کنید. Site Map یک طرح جامع از وبسایت را نشان می دهد. محتوایی که در هر صفحه از سایت ظاهر می شود را مشخص می کند.

از آن به عنوان نقشه سایت Html نیز یاد می شود. نقشه سایت سلسه مراتب و ساختار صفحات سایت را مشخص می کند برای مثال کاربر وارد صفحه اصلی می شود و از آن جا به صفحات مختلفی دسترسی دارد. به کمک دسته بندی ها ، فهرست و … می تواند مسیر هارا پیموده و در صفحه مورد نظر فرود آید.

در سایت های بزرگ و شلوغ که به طور مثال بیش از 500 صفحه دارند ، نقشه سایت مسیر را برای موتور های جستجو هموار کرده و به آن ها در فهرست بندی محتوای سایت کمک می کند ، این فرآیند در بهینه سازی سئو بسیار تاثیر گذار است و یکی از موارد مهم آموزش طراحی سایت اختصاصی به شمار می رود.

3- رقبای خود را آنالیز کنید.

یکی از قوانین کلی کسب و کار ها این است که رقبای خود را بررسی کنیم و وجه تمایزمان را با آن ها مشخص کنیم.

مواردی که هنگام بررسی باید بدانیم.

     الف. آیا رقبای زیادی دارید؟

     ب. پیدا کردن نقطه عطف فروش رقبا

     ج. آن ها از چه کلمات کلیدی استفاده می کنند؟

     د. آن ها چقدر توانایی سئو کلمات کلیدی و بهبود رتبه بندی آن کلمات را دارند؟

بررسی کلمات کلیدی که رقبای شما از آن ها بهره می گیرند ، به شما در تصمیم گیری موثر راجب سئوی وبسایتتان کمک می کند.

اگر یک عبارت کلیدی ، دشواری زیادی داشته باشد به این معنا که وبسایت های زیادی از آن استفاده کرده باشند بهتر است از آن ها استفاده نکنید و روی کلمات کلیدی دیگر که به آن ها نزدیک است برنامه ریزی کنید.

اگر جرأت رقابت دارید خود را با دامنه هایی که رتبه بالایی دارند همگام کنید. از آن ها الگو بگیرید اما تقلید کورکورانه ممنوع!

4- آخرین روند های وب را بررسی کنید.

آخرین روند های وب را بررسی کنید ، از آن ها بهره بگیرید و از بروز و مدرن بودن سایتتان اطمینان حاصل کنید.

منابعی که می توانید از آن ها برای طراحی سایت الهام بگیرید.

الف. وبسایت های رقبا

ب. themeforest

ج. Pinterest

د. Adobe Behance

اگر در الهام گرفتن از منابع بیرونی حس خوبی ندارید ، بهتر است به خود یادآوری کنید که رقبای بزرگ تری در مسیر ما وجود دارند پس بد نیس علاوه بر توانایی های خود از تجربیات بقیه نیز استفاده کنیم. اگر بخشی از طرحی که قصد الهام گرفتن از آن را داریم ، با شخصیت و لحن برند یا طرح اختصاصی که در ذهن خود داریم مغایرت داشت از آن صرف نظر می کنیم.

در الگو گرفتن قصد کپی نداشته باشید و تنها از گوشه ای از ابتکارات و تجارب دیگران الهام بگیرید!

5- وایرفریم وبسایت خود را بسازید.

با ایجاد وایرفریم سایت خود را بصورت پیش نمایشی که کار آن تمام است ، آنالیز کنید. بطور مثال وقتی قصد نوشتن انشا داریم ابتدا در چرک نویس شروع به نوشتن میکنیم ، اشکالات را رفع و با بررسی نهایی آن را پاک نویس می کنیم. وایرفریم اسکلت و چارچوب کلی وبسایت را نشان می دهد. با بررسی دقیق خود و نظر دیگر همکاران در صورت وجود مشکل می توانیم طرح خود را به راحتی تغییر داده و به یک طرح نهایی منحصر به فرد برسیم.

WireFrame

در ایجاد وایرفریم تمامی جزئیات سایت از جمله صفحه اصلی ، تماس با ما ، درباره ما و … باید ایجاد شوند. این کار باعث می شود طرح نهایی را به صورت غیر زنده مشاهده کنید.

حال می توانیم با اطمینان بیش تر شروع به طراحی کنیم و پروژه مورد نظر را جلو ببریم. یکی از بهترین ابزار ها برای ایجاد وایرفریم PhotoShop است که قابلیت ها و ابزار های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد.

6- نکته برتر آموزش طراحی سایت اختصاصی : طراحی UX را در نظر بگیرید.

در هنگام بهینه سازی تجربه کاربری مناسب به نکات زیر توجه نمایید :

     نکته اول :

USP و ویژگی ها را بصورتی جذاب به نمایش بگذارید. منظور از USP پیشنهاداتی است که از رقیبانتان متمایز می شوید مثل کیفیت بهتر ، قیمت مناسب تر و… 

     نکته دوم :

از تصاویر جذاب و رنگ های متضاد برای برجسته نشان دادن CTA استفاده کنید.

     نکته سوم :

مسیر یابی راحت تری برای کاربران ایجاد کنید.

انواع خاصی از تایپوگرافی ها ، ویژگی های کلیدی محصولات را بهتر جلوه می دهند. شما همچنین می توانید برای جذب بصری کاربران به سمت یک محصول یا خدمات از تصاویر استفاده کنید. همچنین فرآِیند تجربه کاربری وبسایت پس از کلیک کاربر روی CTA نیز باید بهینه سازی شود. پیمایش وبسایت شما باید مانند ورق زدن یک بروشور باشد.

هنگامی که کاربر به پایان صفحه اصلی نزدیک می شود باید ایده های بصری که کسب و کار شما را از دیگر رقبا متمایز می کند ، جلوه خود را نشان دهند.

برای کسب اطلاعات بیش تر راجب طراحی UX و بهبود آن در جهت افزایش نرخ تبدیل کلیک کنید.

7- KPI های خود را تنظیم و در صورت لزوم بروز رسانی کنید.

زمانی که یک تیم طراحی سایت اختصاصی برای بهبود بخشیدن وایرفریم های خود انتخاب کرده اید ، باید به طور مداوم وبسایت خود را آنالیز کنید. KPI ها را با Google Analytics و نرم افزار Heatmap بررسی کنید.    kpi

KPI :

روشی برای سنجش میزان خوب بودن عملکرد افراد و در سطوح وسیع تر میزان خوب بودن عملکرد سازمان یا یک واحد سازمانی است.

بسته به اهداف هر شرکتی KPI ها متفاوت است ، با این حال اکثریت طراحان وب این موارد را مهم ترین معیار ها برای آنالیز معرفی می کنند :

     الف. نرخ پرش

نرخ پرش به افرادی گفته می شود که محل را با شتاب زیادی به گونه ای که مکانی را اشتباهی رفته اند ، ترک می کنند. Bounce Rate بالا می تواند بدلیل سرعت پایین وبسایت و یا صفحه اصلی خشک و زننده و … باشد.

برای آموزش افزایش سرعت سایت بصورت اصولی کلیک کنید.

     ب. اسکرول فاصله

اسکرول فاصله قابلیت اسکن صفحه وبسایت شما را مشخص می کند. نشان دهنده این است که چه متنی آنقدر جذاب نیست که بیش تر مورد پیمایش قرار می گیرد.

     ج. کاربران بازگشتی

کاربران بازگشتی یک شاخص مفید به حساب می آید. این مورد نشان دهنده آن است که چیزی در وبسایت شما وجود دارد که روی کاربر تاثیر گذار است و او را وادار به مراجعه بیش تر می کند.

     د. نقشه های حرارتی

نحوه عملکرد نقشه های حرارتی بدین گونه است که مکان هایی که کاربران معلق می شوند و کلیک می کنند را نشان می دهد. بنابراین نشان می دهد چه عناصری در وبسایت شما جلب توجه بیش تری می کند.

گاهی اوقات کمپین های بازاریابی بیش تر از خود وبسایت بر ترافیک آن تاثیر گذارند.

ختم کلام ( نتایج آموزش طراحی سایت اختصاصی )

داشتن یک وبسایت عالی ضرورت مطلق کسب و کار های های امروزیست.

رنگ ، شخصیت و لحن برند شما چیست؟

هنگام ایجاد وبسایت به دستورالعمل های برند خود پایبند باشید. این ها باید به تجربه کلی سایت شما از طریق فونت ، رنگ ، عناصر طراحی و محتوا  القا شود.

پس از آن Site Map را به عنوان طرح اولیه خود ایجاد کنید. سپس رقبای خود را آنالیز کنید و کیفیت وبسایت آن ها را بررسی کنید. ببینید آن ها از چه عبارات کلیدی استفاده می کنند و طبق استراتژی خود با کلمات کلیدی آن ها یا دیگر کلمات با آن ها به رقابت بپردازید.

روند ها را زیر نظر بگیرید تا وبسایت خود را بروز و مطابق رقابت فعلی در صنعت تمرکزی خود نگه دارید. سپس وایر فریم را ایجاد کنید ، این به شما کمک می کند تا پایان کار وبسایت خود را بهتر تجسم کنید. ود در مرحله آخر هنگامی که وبسایتتان راه اندازی شد ، عملکرد وبسایت خود را در مقایسه با KPI های خود پیگیری کنید.

پیروی از این مراحل و پایبند بودن به آن ها جای پای شما را در دیجیتال مارکتینگ محکم کرده و اطمینان افزایش فروش را به شما عزیزان می دهد.

مطالب مرتبط


ویژگی طراحی سایت اختصاصی : مواردی که باید بدانید!

چگونه مهارت طراحی سایت را ارتقا دهیم؟

طراحی سایت در سال 2022 : 5 ویژگی ترند

دیدگاهتان را بنویسید