نحوه بررسی امنیت سایت

اینترنت با وجود اینکه بسیاری از فعالیت ها را آسان کرده و کسب و کار های زیادی بر این بستر فعالیت می کنند ولی می تواند مکانی نا امنی برای برخی از کاربران نیز باشد. در نتیجه دانستن نحوه بررسی امنیت سایت ضروری است. اکثر کاربران فضای اینترنت را به عنوان پناهگاهی برای هکرها می دانند. از جمله اقداماتی که کاربران را تهدید می کند، نفوذ به حریم خصوصی آن ها می باشد. در واقع، اکثر کاربران وب سایت ها نگرانی خود را از افزایش موارد تهدیدات سایبری ابراز کرده اند.

به عنوان یک بازدیدکننده وب سایت، شما نیز باید نقشی را ایفا کنید. منتظر نباشید تا صاحبان سایت ها اقدامات مناسبی را برای محافظت از شما انجام دهند. با اجتناب از وب سایت های جعلی می توانید خود را در مقابل خطرات اینترنت تا حدودی ایمن کنید. احتمالاً این سوال برای شما ایجاد شده است که:«از کجا بدونیم که چیه سایتی ایمن هستش؟» پاسخ در 9 نکته نحوه بررسی امنیت سایت زیر نهفته است.

نکات نحوه بررسی امنیت سایت

1. گواهی SSL را بررسی کنید.

اولین نشانه سایت های با امنیت وجود گواهینامه (SSL) می باشد. SSL یک پروتکل امنیتی است که تمام ارتباطات بین سرور اصلی و مرورگرهای وب یا سایر سرورها را رمزگذاری می کند. هدف SSL محافظت از اطلاعاتی است که با وب سایت ها به اشتراک می گذارید. این ممکن است شامل اطلاعات حساس و محرمانه مانند جزئیات کارت اعتباری، کارت نقدی یا جزئیات حساب بانکی باشد. بدون این گواهی، تمام ارتباطات بین مرورگرهای وب و سرورهای وب سایت شما آسیب پذیر خواهد بود و به طور بالقوه در معرض هکرها قرار می گیرد.

برای تعیین اینکه آیا یک وب سایت رمزگذاری شده است، باید شاخص های امنیتی نمایش داده شده در وب سایت مانند HTTPS را بررسی کنید. این شاخص اغلب با یک قفل ایمن در نوار URL شما مشخص می شود. گواهی SSL یک تقویت کننده امنیتی ضروری برای هر وب سایت می باشد. علاوه بر این، فیشرها و مهاجمان سایبری راهی برای سوء استفاده از اعتمادی که گواهی SSL به صاحبان وب سایت می دهد، پیدا کرده اند. در نتیجه برای اطمینان بیشتر در مورد ایمنی وب سایت، باید سایر ابزارها و اقدامات امنیتی را در کنار وجود گواهی SSL در نظر بگیرید.

2. بررسی سایت از این جهت که دارای قالب حرفه ای به روز باشد.

قالب ها مانند بلوک های سازنده یک وب سایت هستند. آنها با کد هایی ایجاد می شوند که ممکن است به راحتی در طول زمان قدیمی شود و یک وب سایت را در معرض آسیب پذیری های امنیتی قرار دهد. بیش از یک میلیون وب سایت وردپرس وجود دارد که تم ها و پلاگین های آنها در معرض خطرات امنیتی هستند. صاحبان ‌سایت‌ها باید ممیزی‌های امنیتی دائمی را انجام دهند تا افزونه‌هایی که امنیت سایت را تهدید می‌کنند را شناسایی نمایند. بنابراین باید قالب ها و پلاگین های خوب و با کیفیت در اولویت خرید قرار گیرند.

استفاده از تم ها و پلاگین های ضعیف باعث می شود که درب به روی مزاحمان باز شود. بنابراین، قبل از خرید یک تم، از کیفیت آن اطمینان حاصل کرده و آن را از یک فروشگاه اینترنتی مطمئن خریداری کنید. تم های مدرن، با کیفیت و به روز امنیت بیشتری دارند.

3. سومین نکته نحوه بررسی امنیت سایت، استفاده از ابزارهای امنیتی برای ارزیابی سایت است.

نکته بعدی نحوه بررسی امنیت سایت استفاده از ابزارها و تکنیک های ارزیابی امنیت وب سایت است. این ابزار ها وضعیت امنیتی وب سایت شما و اقدامات احتمالی برای مسدود کردن حفره هایی که می تواند وب سایت را تهدید کند به شما می گویند. به عنوان یک کاربر، می‌توانید از ابزارهای ارزیابی امنیتی برای تصمیم‌گیری در مورد ادامه یا توقف استفاده از سایت مورد نظر بهره ببرید. به عنوان مثال، Virus Total یکی از ابزارهایی است که به شما در ارزیابی ایمنی یک وب سایت کمک می کند.

تنها چیزی که نیاز دارید این است که لینک وب سایت مورد نظر خود را کپی کرده و در قسمت جستجوی ویروس توتال قرار دهید. این ابزار با تجزیه و تحلیل به شما می گوید که وب سایت مورد نظر شما چقدر ایمن است. یکی دیگر از ابزارهای تجزیه و تحلیل امنیتی Google Safe Browsing است که از پایگاه داده گوگل برای تجزیه و تحلیل وب سایت های مخرب و فیشینگ استفاده می کند. بررسی وضوح تصویر را می توان به روش های مختلفی انجام داد که هر کدام به ابزاری که استفاده می کنید بستگی دارد.

URL .4 و محتوای وب سایت را دوباره بررسی کنید.

به عنوان یک کاربر، تهدید وخطر اغلب می تواند در جزئیات باشد. هکرها می دانند که اکثر بازدیدکنندگان وب سایت اغلب جزئیات کوچک را نادیده می گیرند. بنابراین از آن به نفع خود استفاده می کنند. به عنوان یک کاربر، باید مراقب حروف از دست رفته، اشتباهات گرامری و اشتباهات تایپی در URL باشید. این می تواند نشانه ای واضح از جعلی بودن وب سایت باشد. در برخی موارد، هکرها برخی از حروف را پنهان می کنند تا URL شبیه یک وب سایت قانونی به نظر برسد. Google.com و Goog1e.com دو چیز متفاوت هستند. digikala  و digakala هم همینطور.

محتوای وب سایت نیز گویای مشروعیت وب سایت است. محتوای ضعیف و توضیحات محصول نا مناسب از جمله نشانه های جعلی بودن یک وب سایت هستند. مالک ممکن است با عجله محتوا را برای اخاذی از بازدیدکنندگان نا آگاه ایجاد کرده باشد. صاحب وب سایت واقعی سرمایه گذاری زیادی در تولید محتوا خواهد کرد. مراقب کیفیت محتوای یک وب سایت باشید، به خصوص اگر هدف نهایی جمع آوری اطلاعات حساس پرداخت باشد.

5. دریابید که مالک سایت چه کسی است.

شناسایی مالک وب سایت ها یکی دیگر از نکات نحوه بررسی امنیت سایت می باشد. شناخت مالک یک وب سایت می تواند به شما در مورد اینکه آیا به وب سایت اعتماد کنید یا خیر، کمک کند. در استفاده از وب سایت هایی که صاحبان آن هویت خود را پنهان کرده اند، احتیاط کنید. برای بررسی مالکیت وب سایت ها می توانید با مراجعه به وب سایت WHO.IS و وارد کردن آدرس سایت مورد نظر، مالکیت آن را جستجو کنید.

6. سیاست حفظ حریم خصوصی آنها را بخوانید.

سیاست حفظ حریم خصوصی نحوه جمع‌آوری و استفاده از داده‌هایی را که کاربران با آنها به اشتراک می‌گذارند، مشخص می‌کند. همچنین نحوه حفاظت از داده ها را توضیح می دهد. همه وب سایت های واقعی یک خط مشی رازداری مشخص خواهند داشت. خط مشی حفظ حریم خصوصی به کاربران وب سایت اطمینان می دهد که داده های آنها ایمن می باشد.

 قبل از اینکه اطلاعات خود را با یک وب سایت به اشتراک بگذارید، مطمئن شوید که خط مشی رازداری را مطالعه و درک کرده اید. اگر خط مشی رازداری مشخص نبوده و یا به نفع کاربران نباشد، بهترین کار این است که از چنین وب سایتی اجتناب کنید.

7. آخرین نکته نحوه بررسی امنیت سایت، بررسی اطلاعات تماس می باشد.

در نهایت باید اطلاعات تماس موجود در وب سایت را بررسی کنید. وب‌سایت‌های قانونی دارای اطلاعات تماس فعال هستند که در بخش تماس این جزئیات مشخص شده است. اطلاعات تماس شامل شماره تلفن، آدرس ایمیل و لوکیشن کسب و کار است. اگر یک وب سایت دارای اطلاعات تماس فعال نیست، ممکن است یک وب سایت جعلی باشد.

نتیجه

هر وب سایتی اصل نیست. هکرها با ایجاد وب سایت های جعلی، اقدام به اخاذی از مشتریان ناآگاه می کنند. هم صاحبان و هم بازدیدکنندگان وب سایت ها نقش مهمی در تبدیل وب به مکانی امن تر دارند. مالکان باید متخصصان توسعه وب با کیفیتی را استخدام کنند که امنیت را درک کرده و بتوانند آن را تضمین کنند. همچنین پلاگین ها، تم ها و سیستم های مدیریت محتوای وب سایت را به روز نگه دارند. کاربران باید از نشانه های مختلفی که نماینگر یک وب سایت غیر قانونی است، آگاه باشند. با استفاده از نکات نحوه بررسی امنیت سایت، می توانید تاحدودی از امنیت سایت های مورد نظرتان اطمینان حاصل کنید.

مطالب بیشتر


1. آموزش استفاده از wsl: نصب php و nginx بر روی آن + فیلم

2. روانشناسی طراحی سایت اختصاصی : ۱۵ نکته کلیدی

3. ویژگی طراحی سایت اختصاصی: مواردی که باید بدانید!

دیدگاهتان را بنویسید