روانشاسی طراحی سایت : 15 نکته کلیدی

روانشناسی طراحی سایت اختصاصی به این معناست که ایده های خاص و طراحی خود را منطبق با فرآیند های فکری اساسی و پاسخ های طبیعی پیاده سازی کنیم. ما در این مقاله نکاتی را بیان می کنیم که در طراحی بهتر و تجارت دیجیتال حرفه ای تر به شما کمک می کند.

روانشناسی طراحی سایت

15 اصل روانشناسی طراحی سایت اختصاصی  ui/ux

1- زیبایی و قابلیت استفاده اثر

کاربران در برابر رابط کاربری جذاب (UI) و راحت (UX) بازخورد بهتری نشان می دهند. به عبارت دیگر طراحی پاسخگو ، مدرن و جذاب باید نقطه شروع شما برای روانشناسی طراحی سایت اختصاصی باشد. پیشنهاد می شود برای افزایش آگاهی نسبت به شیوه طراحی سایت منحصر به فرد مقاله آموزش طراحی سایت اختصاصی را مطالعه فرمایید.

2- روانشناسی رنگ ها

این مورد به ما درباره تاثیر رنگ بر نحوه درک یک محتوا می گوید. می دانیم که احساسات با رنگ ها گره خورده اند، بنابراین می توان کار های زیادی را در جهت افزایش درک کاربران از یک وبسایت و برند انجام داد.    روانشناسی طراحی سایت

3- روانشناسی اشکال

همانگونه که رنگ ها بر درک افراد از یک برند و سایت تاثیرگذارند ، اشکال نیز می توانند روی بازخورد کاربران و درک آن ها از سایت شما بسیار تاثیرگذار باشند. به طور مثال هر کدام از شکل های  مثلث، مربع، 5ضلعی ها و 6ضلعی ها روانشناسی مخصوص به خود را دارند و تاثیر آنها روی کاربران متفاوت است.

4- اصول گشتالت

انسان ها به طور طبیعی همیشه به دنبال آسان ترین و نزدیک ترین راه ها می روند. مغز انسان در عوض دیدن مجموعه ای از تصاویر ، متون و فضاهای خالی و …الگو هایی را برای ساده سازی پیچیدگی ها تشخیص می دهند.

5- اثر VON RESTORFF

اثر انزوا نشان می دهد وقتی افراد در معرض محرک های یکسان قرار می گیرند و سپس یک عنصر منحصر به فرد و ناآشنا معرفی می شود چه اتفاقی می افتد!. این موارد پرت است که به طور موثری توجه کاربران جلب می کند.

6- یکی از اصول مهم روانشناسی طراحی سایت اختصاصی: قانون جاکوب

افراد به احتمال زیاد چیز هایی را تشخیص می دهند که برای آن ها آشنا به نظر رسد. قانون جاکوب این روانشناسی را در تجربه کاربری بسیار شفاف نشان می دهد، می دانیم که کاربران انتظار دارند وبسایت شما مانند سایر سایت هایی که وقت خود را در آن ها گذرانده اند عمل کند.

7- بی اعتنایی انتخابی

نوعی کوری است که کاربران را به عناصری که ظاهرأ نسبت به اهداف اصلی آن ها بی ربط است، بی اعتنا می کند. این مورد اغلب زمانی اتفاق می افتد که یک شیوه طراحی یا بازاریابی، قدیمی و منسوخ می شود.

8- قانون HICK ازموارد مهم روانشناسی طراحی سایت اختصاصیeasy

این قانون نشان می دهد که تعداد انتخاب هایی که یک فرد باید انجام دهد با مدت زمان تصمیم گیری او رابطه مستقیم دارد. این یکی از اصول دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید زیرا ما می خواهیم فرآیند تصمیم گیری را سرعت بخشیم.

digital-markting

9- زیان گریزی

این اصل بیان می کند در وهله اول تصمیم گیری باید در اجتناب از ضرر انجام شود سپس کسب سود. اگر وبسایت یا محتوای آن به کاربران دلیلی می دهد که به آن اعتماد نکنند یا در انجام اقدامات شک داشته باشند ، یقینأ نرخ پرش (BOUNCE RATE) سایت شما افزایش می یابد.

10- بازخورد ( FEEDBACK )

طراحان زمانی که به سمت هدفی حرکت کردند یا به آن رسیدند، برای اطلاع رسانی به دیگران از بازخورد استفاده می کنند. همچنین می توانید از آن در جنبه آموزشی که چگونه یک وبسایت به آن ها پاسخ می دهد استفاده کنید. این کار تعامل سریع تر و مطمئن تر با وبسایت شما را تشویق می کند.

11- پارادوکس انتخاب

پارادوکس انتخاب پاسخ مناسب به مشکلی است که در قانون هیک به آن اشاره کردیم. این یعنی کاهش انتخاب سبب کاهش اضطراب کاربران می شود. در این صورت اعتماد کاربران نیز افزایش یافته و میزان فروش سایت بالا می رود.

اگر تعداد زیادی سبد خرید رها شده یا محصول برگشت خورده را در سایتتان مشاهده می کنیم ، پارادوکس انتخاب بهترین گزینه برای یاری شماست.

12- قانون میلر

از آن به عنوان نظریه بار شناختی نیز یاد می کنند. به طور متوسط افراد در هر لحظه حدوداً 7 مورد را در حافظه کاری خود ذخیره می کنند. این اصل می گوید برای بهبود تمرکز و قابلیت های تصمیم گیری، کاهش گزینه ها و کاهش کلی محتوا را در جهت رعایت اصولی روانشناسی طراحی سایت در نظر بگیریم.

13- رعایت روانشناسی طراحی سایت اختصاصی با ایجاد انگیزه بیرونی gift

دو نوع انگیزه وجود دارد. درونی و بیرونی. این انگیزه بیرونی است که کاربران را به انجام کار های بیش تری بصورت آنلاین تشویق می کند. به عنوان یک طراح باید پاداش ها را بصورت واضح به کاربران نشان دهید.

14- اثبات اجتماعی

این مورد بیش تر یک پدیده روانی است تا اصل روانشناختی. کاربران از از مراجعه کنندگان دیگر کپی می کنند. همچنین فرض کاربران بر این است که حقیقت نزد اکثریت است. بنابراین نظرات مشتریان، توصیفات مشتری و محتوای تولید شده توسط کاربران بسیار مفید هستند.

15- آخرین اصل روانشناسی طراحی سایت اختصاصی: اوج پایان : روانشناسی طراحی سایت

افراد یک تجربه را بر اساس اولین و آخرین برداشت خود از آن تجربه، بیان می کنند. احتمالأ شنیده اید که افراد اولین و آخرین رویداد ها را در یک اتفاق به خاطر می آورند. بنابراین بالا و پایین هر صفحه و همچنین شروع و پایان سفر آنلاین کاربر را منحصر به فرد ایجاد کنید.

جمع بندی

اگر می خواهید وب سایت بهتری بسازید، باید از دیدگاه کاربران نهایی سایت خود را طراحی کنید. این بهترین مکان برای شروع روانشناسی طراحی سایت اختصاصی است. زیرا به شما می گوید اکثر کاربران چگونه فکر می کنند و انگیزه آن ها برای پاسخ دادن چیست. این رابطه علت و معلولی ذاتی را به خوبی درک کنید.

منبع

مطالب مرتبط


1- طراحی سایت اختصاصی رسپانسیو: ۴ ویژگی مهم

2- ویژگی طراحی سایت اختصاصی: مواردی که باید بدانید!

3- طراحی UX در جهت افزایش نرخ تبدیل سایت

 

دیدگاهتان را بنویسید