مزایا و معایب وردپرس

برای تعیین اینکه آیا وردپرس برای کسب و کارمان مناسب است یا خیر، آگاهی از مزایا و معایب وردپرس و پرسش این سوالات به ما کمک می کند. در وب سایت خود به دنبال چه چیزی هستم؟ چگونه برای دستیابی به اهداف خود برنامه ریزی کنم؟ استفاده حداکثری از یک سایت وردپرس اختصاصی مستلزم داشتن دانش فنی یا کمک گرفتن از یک متخصص آموزش دیده است.

مزایا و معایب وردپرس: بررسی عمیق وردپرس همراه با نکات کاربردی

قبل از پرداختن به بحث مزایا و معایب وردپرس، به مقدمه ای کوتاه در مورد این سیستم می پرازیم

وردپرس چیست؟

wordpress بزرگترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) در جهان است. این سیستم به افرادی که دانش فنی کمی دارند در ایجاد، مدیریت و اصلاح محتوای وب سایت کمک می کند. وردپرس این امکان را به افراد می دهد تا بدون اطلاع از نحوه کدنویسی، یک وب سایت طراحی و ایجاد کنند. بهترین نوع طراحی سایت وردپرس آنهایی هستند که توسط حرفه ای ها انجام می شود. اگر در یکی از موقعیت های زیر می باشید، روی آوردن به وردپرس ممکن است برای کسب و کار شما مفید باشد:

  1. نیاز به طراحی وب پیشرفته ای دارید که از آخرین نکات فنی پشتیبانی کند و در کدنویسی انعطاف پذیر باشد.
  2. می خواهید ویژگی های پرداخت آنلاین را در خود جای دهید.
  3. در یک جایگاه بسیار رقابتی هستید و به قابلیت های پیشرفته بهینه سازی موتور جستجو (SEO) نیاز دارید.
  4. می خواهید به مشتریان خود امکان جست و جو پیشرفته بدهید.

با استفاده از این CMS و شناخت مزایا و معایب وردپرس می توانید سایت های را با کارایی مختلف ایجاد کنید. برخی از آنها عبارتند از:

  1. وب سایت های تجاری
  2. وب سایت های تجارت الکترونیک (فروشگاه آنلاین)
  3. صفحات فرود
  4. وبلاگ ها
  5. سایت های شبکه های اجتماعی
  6. انجمن های آنلاین
  7. آموزش های آنلاین
  8. نمونه کارهای آنلاین
  9. دایرکتوری های آنلاین
  10. مدیریت محتوا در وردپرس

یکی از جنبه های عالی وردپرس این است که به شما این امکان را می دهد که ویژگی های مربوط به طراحی، عملکرد و محتوا را جدا کنید. در حقیقت می‌توانید بدون توجه به طرحی که استفاده می‌کنید، محتوا را به وب‌سایت خود اضافه کنید یا طراحی را بدون تأثیر بر محتوا تغییر دهید.

کسب‌وکارهایی که مایلند حجم زیادی از داده‌ها را با مخاطبان هدف خود به اشتراک بگذارند، وردپرس می تواند گزینه مناسبی برای آن ها باشد. زیرا این پلتفرم در مدیریت داده‌ها عالی است. مدیریت چندین صفحه محصول یا پست با روی آوردن به سبک ورود داده ها در سیستم مدیریت محتوا که وردپرس ارائه می دهد نسبتاً آسان است.

راهکار های وردپرس جهت ساده سازی مدیریت سایت

قبل از رسیدن به بحث مزایا و معایب وردپرس، سعی شده نکات مثبتی که درباره وردپرس وجود دارد نیز بیان شود. برخی از این نکات شامل:

سازگاری خودکار در محتوا

هنگامی که قالب وردپرس سفارشی شده شما در جای خود قرار گرفت، تمام صفحات و پست های جدیدی که منتشر می کنید به صورت خودکار نمایش داده می شوند. این به شما یا آژانس طراحی وب شما این امکان را می دهد که پست های جدید را با هماهنگی در طراحی منتشر کنید. این فرایند بسیار در صرفه جویی زمان شما موثر است.

تغییرات سریع در سراسر سایت

طراحی تم سفارشی متمرکز، طرح بندی محتوای کل وب سایت وردپرس شما را کنترل می کند. در نتیجه، توسعه‌دهندگان وب‌سایت وردپرس می‌توانند با افزودن کد جدید یا تغییر کدهای موجود، تغییراتی را در سطح سایت ایجاد کنند. این شرایط بسیار سریع‌تر از زمانی است که می‌خواهند چندین صفحه را در یک زمان اصلاح کنند.

مدیریت آسان تک تک قطعات

اگر قصد ایجاد تغییرات و مدیریت تک تک محتواها را دارید، وردپرس این کار را برای شما انجام خواهد کرد. چیزی که این فرایند را آسان می کند، یافتن هر صفحه ای با تمام محتوای شما بر اساس پارامترهایی مانند برچسب ها، دسته ها، نویسندگان، تاریخ اصلاح و … می باشد. گزینه جستجو به شما این امکان را می دهد که صفحات را بر اساس محتوای متنی پیدا کنید. بنابراین پس از اینکه به صفحه مورد نظر رسیدید، تغییرات لازم را انجام می دهید.

وردپرس برای سئو

یکی از مزایا وردپرس تاثیر مثبت و قوی در سئو می باشد. البته در قسمت مزایا و معایب وردپرس، مزایا بیشتری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. صرفاً استفاده از یک وب سایت وردپرس به این معنی نیست که در جستجوهای آنلاین رتبه بالایی خواهید داشت. در نتیجه شما باید استراتژی های SEO قوی داشته باشید. شما باید محتوای عالی ارائه دهید و اطمینان حاصل کنید که تمام محتوای شما به خوبی برای موتورهای جستجو بهینه شده است. با این حال، کاری که وردپرس انجام می دهد این است که به شما کمک می کند چندین فاکتور اساسی که می تواند به رتبه بندی وب سایت شما کمک کند را بررسی کنید.

وردپرس به شما امکان می دهد افزونه های SEO را برای تنظیم دقیق فعالیت های SEO خود اضافه و نصب کنید. یک افزونه وب سایت را بهینه نمی کند بلکه به آسان تر و کارآمدتر شدن روند برای مدیران وب سایت کمک می کند. در نتیجه وردپرس با توجه به امکانات و محبوبیتی که دارد در فرایند سئو نیز بسیار تاثیرگذار می باشد.

تاثیر وردپرس در Mobile Friendly

داشتن یک وب سایت کاملا ریسپانسیو سازگار با موبایل بر سئو سایت تاثیر دارد. گوگل و بینگ از این امکان به عنوان سیگنال رتبه بندی در الگوریتم های خود پس از تشخیص اینکه کاربران در حال انجام جستجو در دستگاه های تلفن همراه هستند، استفاده می کنند.

به طور کلی، وب‌سایت‌های سازگار با موبایل در جستجوهای انجام‌شده در دستگاه‌های تلفن همراه از همتایان غیرموبایل خود بالاتر هستند. در نتیجه، اگر امیدوارید کاربران تلفن همراه از وب سایت شما بازدید کنند، بهینه سازی آن بسیار مهم است. خوشبختانه، هنگام استفاده از وردپرس، ایجاد وب‌سایت‌های ریسپانسیو سازگار با موبایل بسیار ساده است.

تاثیر وردپرس در بهبود سرعت لود سایت

سرعت بارگذاری هر صفحه به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از آنها زمان پاسخگویی سرور است. برای اینکه به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل برسید، باید سایت شما از سرعت لود مناسبی برخوردار باشد. در حقیقت سرعت وب سایت شما از سایر رقبا پایین تر نباشد. وردپرس به شما این امکان را می دهد تا زمان بارگذاری صفحه خود را به روش های مختلف بهبود بخشید، مانند:

  1. استفاده از تصاویر بهینه شده
  2. به روز رسانی پلاگین ها
  3. ذخیره سازی
  4. فعال کردن فشرده سازی GZIP
  5. بهینه کردن کد های CSS، HTML و JS
  6. حذف دیتاهای اضافی

جهت آگاهی بیشتر درباره نحوه افزایش سرعت لود سایت، مقاله افزایش سرعت سایت بصورت اصولی را مطالعه فرمایید.

 مزایا و معایب وردپرس

وردپرس دارای مزایای متعددی است، که به برخی از آنها مثل تاثیر در سئو، سرعت سایت و Mobile Friendly در بالا پرداخته شد و در ادامه هم به برخی دیگر اشاره شده است. اما به معنی اینکه معایبی ندارد، نیست. به عنوان مثال، استفاده از CMS وردپرس شامل هیچ هزینه ای نمی شود، در حالی که باید برای طراحی وب، توسعه وب و میزبانی وب سایت خود هزینه کنید. برخی از مزایا و معایب وردپرس در ادامه بیان شده است.

مزایای دیگر وردپرس

1. رایگان

دانلود و نصب نرم افزار وردپرس رایگان است. با این حال، شما باید برای میزبانی و استفاده از قالب های پریمیوم هزینه کنید. همچنین در صورتی که وظیفه طراحی سایت وردپرس خود را به شرکتی واگذار کنید، هزینه بسیار کمی نسبت به بسیاری موارد دیگر باید پرداخت کنید. به این دلیل که نیاز به کدنویسی نمی باشد و بسیاری هزینه های مربوط به آن حذف خواهد شد. هزینه اندک باقی مانده مربوط به خرید هاست و دامنه، پشتیبانی و طراحی قالب اختصاصی وردپرس می باشد.

2. انعطاف پذیری وردپرس

یکی دیگر از مزایا وردپرس انعطاف پذیری می باشد. انعطاف پذیری، وردپرس را از بقیه سیستم های مشابه متمایز می کند. زیرا به شما امکان می دهد تقریباً هر امکانی را از طریق کدنویسی تغییر دهید. شما با توجه به نیازهای خود در آینده، می‌توانید امکانات وب سایت خود را در هر زمانی افزایش یا کاهش دهید. در نتیجه سیستم وردپرس دارای امکانات بسیار زیادی می باشد.

3. قالب ها

قالب های رایگان و بسیار جذابی از وردپرس در سطح اینترنت یافت می شود. این قالب ها همراه با  تنوع، خلاقیت و انعطاف پذیری بالایی می باشند. همچنین به تعداد نامحدود می توان برای وردپرس قالب طراحی کرد.

طراحی قالب‌های وردپرس با توجه به نیاز ها و کاربردهای مختلف می باشند. بنابراین برخی از این قالب‌ها شخصی، آموزشی، فروشگاهی، شرکتی یا هر نوع دیگری می تواند باشد. نکته قابل توجه دیگر این است که به راحتی می توان هرگونه تغییری را در طراحی گرافیکی و قالب آن انجام داد.

4. انواع پلاگین ها (افزونه)

پلاگین های بسیاری وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها نیاز های سایت خود را بر طرف کرده و با کمک انها امکانات زیادی را به سایت خود افزود. این افزونه ها برای تجارت الکترونیک، امنیت وب سایت، ترجمه ها، ثبت نام اعضا، پشتیبان گیری از داده ها، فرم های تماس و موارد دیگر می باشند.

5. راحت و آسان بودن کار با وردپرس

این سیستم دارای رابط کاربری ساده و روانی می باشد. بنابراین کار با بخش مدیریت محتوا وردپرس راحت و آسان خواهد بود. در حقیقت افراد می توانند با کمی آموزش نحوه کار و استفاده از وردپرس را فرابگیرند.

معایب وردپرس

مزایا و معایب وردپرس بسیار زیاد می باشد. البته مزایا آن بسیار بیشتر از معایب آن است. به همین دلیل تعداد معایب آورده شده کمتر از مزایا می باشد. اصلی ترین معایب وردپرس شامل:

1. دانش فنی اولیه جهت نصب و توسعه وردپرس

نصب یک وب سایت وردپرس برای افرادی که دانش فنی اولیه ندارند، به تنهایی می تواند چالش برانگیز باشد. همچنین برای کاربران همیشه موضوع سفارشی سازی سایت وردپرسی مطرح بوده است. یعنی آنها در فرایند شخصی سازی می خواهند، تغییراتی را مطابق با علایق و نیازها خود انجام دهند. اما بحث سفارشی سازی همیشه به آسانی نصب چند افزونه و قالب موردنظر نیست.

شخصی سازی افزونه های وردپرس نیاز به دانش فنی بالا در  برخی زبان های برنامه نویسی مثل جاوا اسکریپ، css، html ، php خواهد داشت. علاوه بر این باید ساختار وردپرس خود را به خوبی بدانید تا توانایی تغییر توابع و فایل ها را برای دستیابی به اهداف موردنظرتان داشته باشید.

2. امنیت و نگهداری

یکی دیگر از معایب وردپرس این است که بروز رسانی منظم نرم افزار نیاز دارد. در غیر این صورت وب سایت شما ممکن است در برابر حملات آنلاین آسیب پذیر شود. در حالی که به روز رسانی وردپرس نسبتاً ساده است، ممکن است در مورد پلاگین ها مشکلاتی به وجود آید.

همیشه به راحتی از امنیت سایت های وردپرسی نمی‌توان مطمئن بود. زیرا امنیت فقط به هسته وردپرس مربوط نیست. در نتیجه همه پلاگین ها و قالب‌ها تاثیرگذار در امنیت سایت خواهند بود. زیرا این احتمال وجود دارد که قالب یا پلاگینی دارای مشکلات امنیتی بوده در نتیجه سبب ایجاد تهدید برای سایت می شود. بنابراین همه قالب ها و پلاگین ها از اطمینان و استاندارد برخوردار نیستند که باعث ایجاد شرایطی می شود که وردپرس از نظر امنیت آسیب پذیر باشد. نکته قابل توجه این است که بحث امنیت یکی از اصلی ترین معایب وردپرس می باشد.

3. عدم پشتیبانی اختصاصی

توسعه دهندگان حوزه وردپرس دارای انجمن های گسترده، شبکه های اجتماعی و گروه های مختلفی هستند. این افراد در صورت مواجهه با هر نوع مشکلی به آن مراجعه می کنند. این درحالی است که هیچ پشتیبانی مستقیمی از طرف توسعه دهندگان خود وردپرس وجود ندارد.

جمع بندی

شما می توانید از وردپرس برای ایجاد هر نوع وب سایتی، اعم از وبلاگ، سایت خبری، شرکتی، فروشگاه آنلاین، نمونه کارها و… استفاده کنید. علاوه بر این، وردپرس یک راه حل عالی برای پروژه های کوچک و همچنین برای شرکت های بزرگ است. در حقیقت وردپرس به دلایلی که توضیح داده شد بسیار مورد توجه می باشد.

اگر با توجه به مزایا و معایب وردپرس هنوز مطمئن نیستید که آیا وردپرس ممکن است در تقویت وب سایت شما موثر باشد یا خیر، با تیم یکتادیجی تماس بگیرید تا متخصصان ما درباره این موضوع به صورت رایگان به شما مشاوره دهند.

مطالب مرتبط


1. قیمت طراحی سایت وردپرس: ۶ عامل تعیین کننده قیمت

2. افزونه های وردپرس رایگان برای بهبود عملکرد وب سایت

3. ویژگی طراحی سایت اختصاصی: مواردی که باید بدانید!

4. موفقیت طراحی سایت اختصاصی: ۷ پیشنهاد کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید